Selamat Datang Ke Blog Pembodohan Minda Sudah Tamat

Latest Writings

Sharing forum di malaysia



Semalam aku menulis tentang revolusi social network yang menunjukkan tentang perkembangan social network dari facebook ke social network buatan anak malaysia iaitu myfriends2u
dan pada post kali nie aku akan ceritakan tentang forum sharing yang ada di malaysia...

Forum macam ni jugak yang menunjukkan jalan kepada aku untuk menceburi bidang blogging..
pada masa sekarang sudah banyak muncul forum seperti ini..
forum yang ada di malaysia nie terdiri dari platform phpfusion,phpbb,vbulletin,joomla dan lain-lain
phpbb sangat popular di luar malaysia

tapi webmaster lebih suka menggunakan phpfusion kerana ia lebih ringan dan senang untuk diselenggara dan mempunyai interface yang cantik..
ini memang benar sbb aku juga pernah membuat forum dengan mengunakan hosting percuma
phpfusion mmg cun dan infusion nya juga senang dikendalikan

tetapi banyak forum yang sudah tutup disebabkan
>>hosting mereka tidak support warez
>>xde org on9 disebabkan persaingan yang kuat dari forum yang lebih lama
>>xde org yang rajin untuk upload movie,post article dalam sub forum dan lain2
>>admin jarang online untuk post front page(ini sngat penting untuk menunjukkan forum sentiasa aktif dari segi perkongsian file)

aku dulu salah seorang admin di mysahabat.org... tapi forum itu telah ditutup kerana sebab2 yang aku sendiri tak pasti

bagi korang yang nak try join forum... ni ada list forum yang masih aktif sehingga ke hari ini(sesetengah je la)

syok.org<< forum nie mmg terbaek
fuiyo.net
Jiwang.org
eversite
Team lanun<< nie forum baru
asamboi
Gempak.org

forum yang diatas masih hidup kerana mereka menggunakan dedicated server

p/s::nape sbb aku xon9 mysahabat dulu... aku periksa lol... mana boleh nk on9 selalu coz time tu aku budak ag.. tingkatan 3 kan. aku kenal forum pun masa aku tingkatan 1 hahah form 2 dah pandai upload movie hik hik hik



What's on Your Mind?
Write A Comment