Selamat Datang Ke Blog Pembodohan Minda Sudah Tamat

Latest Writings

Sebelum Wujudnya Adam A.S


Berdasarkan kajian yang telah dilakukan terdapat pandangan mengenai tarikh Nabi Adam A.S diturunkan yang menunjukkan ia adalah dalam jangkamasa kira2 10,000 tahun dahulu atau bersamaan 8000 Sebelum Masihi.

Namun jika dilihat pada kehidupan manusia pada awalnya mengikut buku sejarah yang kita pelajari (contohnya rujukan buku sejarah sekolah menengah),peradaban manusia terdiri adalah melalui 4 peringkat iaitu:

1.)Paleolitik----->50,000-100,000 Sebelum Masihi
2.)Mesolitik------>20,000-9,500 Sebelum Masihi
3.)Neolitik------->9,500-3,500 Sebelum Masihi
4.)Logam---------->2,000-800 Sebelum Masihi

Daripada hal ni kita akan dapati terdapat 'manusia' lain yang wujud sebelum nabi Adam A.S

Ini berdasarkan rasional mengenai kajian yang dibuat oleh cendikiawan Islam- Muhammad Isa Dawud melalui bukunya "Siapa penghuni Bumi sebelum manusia" mengatakan terdapat hidupan lain yang berakal sebelum Adam A.S dicipta.

Rasional beliau adalah bersandarkan Al-Quran:

"Ketika Allah berfirman kepada malaikat: Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi. Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah, padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?. Tuhan berfirman: Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya." (2: 30)

Point di sini terdapat persoalan dari Malaikat akan penciptaan makhluk yang akan membuat kerosakan dan menumpahkan darah kelak.Malaikat adalah salah satu makhluk mulia diciptakan oleh Allah tetapi tidak mengetahui perkara2 ghaib,namun mengapakah malaikat mempersoalkan hal ini sedangkan mereka masih belum melihat manusia menjadi khalifah di muka bumi?

Penyataan ini menjadi bukti bahawa sebelum Adam A.S diturunkan terdapat 'manusia' atau dengan kata lain bangsa yang wujud dimuka bumi ini yakni sebagai khalifah namun dipupuskan oleh Allah atas sebab tertentu.

Rujukan dalam Taurat Kuno juga ada mengisahkan kaum Nabi Musa A.S yang melihat gambaran2 aneh mengenai peradaban yang tinggi di dasar Sungai Nil.Muhammad Isa Dawud menjelaskan:

“Nabi Adam telah turun ke bumi sejak berjuta-juta tahun yang dahulu dan sebelum turunnya Adam, bumi telah dihuni oleh makhluk mukallaf yang juga diturunkan syariat agama iatu Jin. Bangsa Jin telah membangunkan peradaban-peradaban yang moden sehingga menuntut mereka engkar terhadap seruan Allah. Mereka (Jin) bertelagah sesama sendiri sehingga terjadinya ledakan atom yang menghancurkan sebahagian besar peninggalan peradaban mereka.

Kemudian Adam diturunkan dan dalam masa yang sama Allah memperkenankan doa para Jin yang mahukan diri mereka tidak dapat dilihat oleh manusia. Maka Muhammad Isa Dawud ingin memahamkan kita peradaban yang maju yang tersisa hingga sekarang itu ialah peninggalan bangsa Jin kerana hanya golongan jin yang dapat terbang ke langit, hidup di lautan dan berlari sepantas kilat.”

Rumusan beliau bangsa sebelum itu dikenali sebagai jin ada kebenarannya berdasarkan kadar kemajuan manusia generasi Adam A.S yang mencapai kemodenan seperti pada hari ini dalam jangkamasa kurang dari dari 10,000 tahun.

Jika dilihat pada kemajuan bangsa jin yang jauh lebih lama memulakan peradaban sudah tentu mereka memiliki kepandaian yang jauh lebih tinggi!

Nyatalah mereka juga menerima seruan supaya tunduk kepada yang maha Esa seperti kita sesuai dengan firman Allah dalam surah Az-Zariyat:

"Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-Ku."

What's on Your Mind?
Write A Comment