Selamat Datang Ke Blog Pembodohan Minda Sudah Tamat

Latest Writings

Hackers Terbaik dan Aktiviti Mereka


HACKER kalau sekali dengar tentu korang akan rasa diorang nie jahat
tapi bukan semua. HACKER hanyalah sekadar nama untuk orang yang berkebolehan bermain dengan code-code dan rangkaian internet. Mereka juga memberi manfaat kepada webmaster untuk mengetahui kelemahan system mereka. kepada hacker semua KEEP THAT UP!!

List Hacker yang telah mengubah dunia IT

1. Kevin Mitnick
Kevin adalah hacker pertama yg wajahnya terpampang dlm poster "FBI Most Wanted". Kevin juga sorg "Master of Deception" dan tlh menulis buku yg berjudul "The Art of Deception". Buku ini menjelaskan pelbagai teknik "social engineering" utk mendapatkan akses ke dlm sesuatu sistem.

2. Linus Torvalds
Sorg hacker sejati, mengembangkan sistem operasi Linux yg merupakan gabungan dari "LINUS MINIX". Sistem operasi Linux tlh menjadi sistem operasi "standard" hacker. Bersama Richard Stallman dgn GNU-nya membangun Linux versi awal dan berkolaborasi dgn programmer, developper dan hacker seluruh dunia utk mengembangkan kernel Linux.

3. John Draper
Penemu nada tunggal 2600 Herz menggunakan wisel plastik yg merupakan hadiah dari kotak bijirin. Merupakan pelopor penggunaan nada 2600 Hz dan dikenal sbg "Phone Phreaker" (Phreaker, baca: frieker). Nada 2600 Hz digunakan sbg alat utk melakukan panggilan telefon percuma. Pada pengembangannya, nada 2600 Hz tdk lagi dibuat dgn wisel plastik, melainkan menggunakan alat yang disebut "Blue Box".

4. Mark Abene
Sbg salah sorg "Master of Deception" phiber optik, menginspirasikan ribuan remaja utk mempelajari sistem dlmn telefon negara. Phiber optik juga dinobatkan sbg salah sorg dari 100 org Genius oleh New York Magazine. Menggunakan komputer Apple, Timex Sinclair dan Commodore 64. Komputer pertamanya adalah Radio Shack TRS-80 (trash-80).

5. Robert Morris
Sorg anak dari saintis National Computer Security Center yg merupakan bahagian dari National Security Agencies (NSA). Pertama kali menulis Internet Worm yg begitu momental pada tahun 1988. Meng-infeksi ribuan komputer yg terhubung dlm jaringan.

6. Richard Stallman
Salah sorg "Old School Hacker", bekerja di lab Artificial Intelligence MIT. Merasa terganggu oleh software komersial dan hak cipta peribadi. Akhirnya mendirikan GNU (baca: guhNew) yg merupakan singkatan dari GNU NOT UNIX. Menggunakan komputer pertama sekali pada tahun 1969 di IBM New York Scintific Center ketika berumur 16 tahun.

7. Kevin Poulsen
Melakukan penipuan digital terhadap stesyen radio KIIS-FM, memastikan bhw beliau adalah pemanggil ke 102 dan memenangi porsche 944 S2.

8. Ian Murphy
Ian Muphy bersama 3 org rakannya, melakukan hacking ke dlm komputer AT&T dan menggubah seting jam dlmnn nya. Hal ini mengakibatkan pengguna telefon mendapatkan diskaun "tengah malam" pada waktu tengah hari, dan yg tlh menunggu hingga tgh mlm harus membayar dgn bil yg tinggi.

9. Vladimir Levin
Lulusan St. Petersburg Tekhnologichesky Universiti. Menipu komputer CitiBank dan mengaut keuntungan 10 juta dollar. Ditangkap Interpol di Heathrow Airport pada tahun 1995.

10. Steve Wozniak
Membina komputer Apple dan menggunakan "blue box" utk kepentingan sendiri.

What's on Your Mind?
Write A Comment